22 mei, - Reisverslag uit Corning, Verenigde Staten van Renee Bleeker - WaarBenJij.nu 22 mei, - Reisverslag uit Corning, Verenigde Staten van Renee Bleeker - WaarBenJij.nu

22 mei,

Blijf op de hoogte en volg Renee

25 Mei 2016 | Verenigde Staten, Corning

We reden vandaag eerst 2 uur met de bus. Daarna kwamen we bij een nagemaakte amish boederij. Daar kregen we uitleg over het leven van de amish. De amish praten in een amish dialect genaamd Dutch, maar het heeft niks te maken met Nederlands. De Amish is ontstaan door een Zwitser genaamd Jakob Amman die vond dat het geloof zoals het in de Bijbel staat niet goed gevolgd werd. Daarom richtte hij de amish geloofsovertuiging op in Europa. Zijn volgelingen bouwde dit uit in Noord-Amerika. Ze gebruiken geen elektra maar wel water, dat verkregen is op een andere manier dan de onze. Ze hebben wel een krant maar wel een speciale editie waar niet zoals bij ons in staat wat er allemaal gebeurt in de wereld maar meer is gericht op hen geloofsovertuiging. En de nieuwe technologie van onze wereld. Kinderen gaan naar school t/m 14 jaar. Ze leren er lezen, schrijven en rekenen en Bijbelkennis en daarna vaardigheden die nodig zijn om het amishe geloofsovertuiging te kunnen volgen. en dingen die zei doen. Ze leren niks over de geschiedenis en aardrijkskunde. Kinderen vanaf 18 moeten een maand op hun zelf wonen in de buitenwereld en daarna beslissen of ze bij de amish blijven of in de gewone buitenwereld te blijven wonen. Als ze voor de buitenwereld kiezen worden ze verstoten. Na een half uur gingen we weer de bus in. Daarna moesten we 2 uur reizen konden we even plassen en lunch kopen, na half uur gelijk weer de bus in, daarna nog 2 uur naar het glasmuseum. Daar vonden we niet zoveel aan. Daarna gingen we naar het hotel vlak om de hoek.

• 25 Mei 2016 - 08:19

Liena:

Wat leuk, dat is toch weer een ander soort openlucht museum dan wat we hier in Nederland hebben.
    Misschien is een leven als Amish wel een goed idee! Ik zal er over nadenken!

Wel apart dat ze zich zo afsnijden van de buiten wereld.
    Was het niet zo dat alleen de jongens een maand naar de buiten wereld mochten? Of toch ook wel meiden?

Interessant om dat allemaal zo een beetje mee te krijgen hoe anderen leven, daar verrijk je je eigen kennen en kunde ook mee.

Nou veel plezier.
    Hier regent het maar gelukkig niet zo koud. Hopelijk hebben jullie beter weer.